Co je to psychomotorický vývoj?
Psychomotorický vývoj je ucelený proces, během kterého je dítě rozvíjeno v mnoha oblastech. Týká se totiž nejen pohybových schopností, ale všech složek osobnosti, včetně smyslového i duševního vývoje.Tento proces zahrnuje vývoj pohybových (motorických) a kognitivních (poznávacích) schopností od rozpoznání obličejů přes myšlení, řeč až po rozvoj sociální a emoční inteligence. PM vývoj je klíčový pro celkový růst a vývoj dítěte, protože ovlivňuje, jak dobře se dítě dokáže pohybovat, myslet, komunikovat a interagovat s ostatními lidmi.
Proč je důležité se jím zabývat?
Psychomotorický vývoj je tedy klíčovým aspektem raného dětství, který má dlouhodobý vliv na život jedince. Včasná identifikace a podpora problematických oblastí může předejít problémům s pohybovým aparátem, potížím s učením nebo chováním v budoucnosti. Pomáhá dětem získat základní dovednosti potřebné pro úspěšný vstup do školního věku a později do života. Děti, které mají dobře rozvinuté psychomotorické schopnosti, jsou často sebevědomější a nezávislejší.
Co všechno tento pojem zahrnuje?
PM vývoj zahrnuje několik klíčových oblastí, které společně přispívají k celkovému růstu a vývoji dítěte. Hrubá motorika zahrnuje velké pohybové dovednosti, jako je sezení, lezení, chůze, běhání, skákání a další aktivity, které vyžadují koordinaci velkých svalových skupin. Jemná motorika zahrnuje menší pohybové dovednosti, které vyžadují precizní kontrolu a koordinaci malých svalových skupin, například manipulace s malými předměty, uchopování, kreslení, psaní nebo zapínání knoflíků. Kognitivní (poznávací) dovednosti zahrnují schopnost myšlení, řešení problémů, učení se novým věcem, paměť, koncentrace a vnímání světa kolem sebe. Mezi jazykové dovednosti patří rozvoj řeči a porozumění jazyku jako např. mluvení, naslouchání, porozumění slovům a větám a později také čtení a psaní. Sociální dovednosti představují schopnosti interakce s ostatními lidmi, vytváření vztahů, spolupráci, sdílení a porozumění sociálním normám a pravidlům. Dále sem řadíme porozumění emocím, jejich rozpoznávání, vyjadřování a rozvoj empatie.
Jak jej můžu podpořit?
Vaše dítě potřebuje Vaši pozornost a stimulující prostředí. Hračky, které podporují pohyb a myšlení, nabízení hraček pro motivaci k pohybu, v pozdějším věku se doporučuje zařadit zábavu, která zároveň podporuje rozvoj dovedností jako například stavebnice, skládačky nebo kreslící potřeby. Povzbuzování k pohybu a cvičení, jako je běhání, skákání nebo plavání. Interaktivní hry, které zahrnují jak pohyb, tak mentální aktivitu. Pravidelné čtení a komunikace s dítětem, které podporují rozvoj řeči a myšlení. Podpora kontaktu s ostatními dětmi a dospělými jako např. skupinové hry, rodinné aktivity, které přispívají k sociálnímu a emocionálnímu rozvoji.
Kdy vyhledat odbornou pomoc?
Neharmonický vývoj psychomotorického tempa, kdy dítě zaostává ve svém vývoji ve srovnání s průměrem vyžaduje specifické přístupy a intervence. Pokud se vám v psychomotorickém vývoji něco nepozdává, neváhejte se obrátit na specialisty. Pro začátek se můžete poradit se se svým pediatrem, který vás může dále nasměrovat dle problematické oblasti PM vývoje. Pro další diagnostiku může být vhodné navštívit neurologa, psychologa či speciální pedagogické centrum. Včasná intervence může významně přispět k zlepšení a vyrovnání vývojových rozdílů.
Přehled odborníků, kteří Vám mohou pomoci:
- Fyzioterapeut: Pomáhá dětem s problémy v hrubé motorice, například s rovnováhou, chůzí nebo koordinací.
- Ergoterapeut: Zaměřuje se na jemnou motoriku a pomáhá dětem s problémy s úchopem, psaním nebo manipulací s malými předměty.
- Logoped: Pokud má dítě problémy s řečí a jazykem, logoped může pomoci s rozvojem těchto dovedností.
- Psycholog: podrobně hodnotí psychomotorické schopností dítěte, včetně jemné a hrubé motoriky, kognitivních schopností, sociálních dovedností a emocionálního vývoje. Pomůže identifikovat specifické oblasti, kde má dítě obtíže, což umožní cílenou intervenci.
- Speciální pedagog: Poskytuje individuální vzdělávací plány a podporu pro děti s problémy v kognitivním nebo sociálním vývoji.
